Vreedzame school
Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen volgen we het programma "De vreedzame school". In groep 1 t/m groep 8 wordt hiermee gewerkt. Het programma bestaat uit de volgende thema’s:
Gemiddeld over het jaar wordt er steeds 1 les per week gegeven. Elke les is opgebouwd met een binnenkomer, een kern en een afsluiter. De lessen zijn gericht op;
| Blok 1: "We horen bij elkaar!"In alle groepen zijn we begin van het jaar bezig om elkaar beter te leren kennen, samen goede afspraken te maken binnen de groep, zodat we het jaar goed kunnen starten en er een gezellig jaar van kunnen maken.
Blok 2: "We lossen conflicten zelf op"In dit blok hebben we het over het verschil tussen conflict en ruzie. De verschillende manieren van reageren op een conflict,win-winoplossingen en het leren uitpraten van een conflict. Hierbij wordt er gebruik gemaakt van de drie petten:
Ook wordt er gebruik gemaakt van het stappenplan praat het uit! De volgende begrippen komen er aan de orde:
Blok 3: “We hebben oor voor elkaar”We hebben het hierin over communicatie met elkaar en met anderen. Het goed kunnen luisteren, goede vragen kunnen stellen, je kunnen verplaatsen in een mening of een gezichtspunt van anderen. De volgende begrippen komen aan bod:
Blok 4: ”We hebben hart voor elkaar”Hierbij spelen gevoelens een belangrijke rol. De kinderen leren gevoelens benoemen en herkennen. Ze leren hun eigen gevoelens over te brengen. We hebben het over verdrietig zijn en boos zijn. De volgende begrippen komen aan bod:
Blok 5: "We zijn allemaal anders!"In dit blok gaan de lessen over een open houding tegenover verschillen tussen mensen. In de onderbouw kijken we naar de verschillen en overeenkomsten tussen families. In de middenbouw kijken we naar de verschillen en overeenkomsten binnen de klas en in de bovenbouw gaat dit verder naar de samenleving. De volgende begrippen komen naar voren:
|